logo
logo
logo
logo

Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.

,

Rese-information avseende covid-19

(senast uppdaterad 2020-08-11, 12:34)

Covid-19 pandemin

På grund av att situationen gällande Coronaviruset ändras konstant är det extra viktigt att man som resenär tar stort ansvar inför och under resan.

Av förklarliga skäl är detta utom vår kontroll, varför vi vill påminna alla resenärer att själva ta reda på vilka lokala restriktioner och eventuella karantän-regler som gäller för det land och den destination du är på väg att besöka.

Undersök noga vad som gäller inför resan (vissa länder kräver t.ex. online-registrering eller hälsodeklaration innan resan), på resan (t.ex. på flygplan och flygplatser), samt på resmålet (t.ex. krav på munskydd, social distansering, karantän och/eller coronatest).

Aktuell information kan fås på t.ex. www.openupforbusiness.com samt på ambassadernas och flygbolagens websidor. Notera att lokala regler kan variera beroende på din nationalitet.

Observera att förutsättningarna på destinationer och hotell kan förändras mellan bokningstillfället och avresedatumet.

Om din resa inte omfattas av det du kan läsa på denna sidan kommer den, som läget är nu, att ske som planerat.

När hanteras ditt ärende?

Vi tar hand om alla ärenden som kommer in, och vi gör det, utan undantag, i en tydlig och juridiskt prioriterad ordning:

  • Först hanteras påverkade resor med avresa idag.
  • Därefter hanteras påverkade resor med avresa imorgon, och så vidare…

Alla som påverkas kommer att kontaktas av oss, direkt och personligen – det garanterar vi.

Din resa är inställd – vad händer nu?

Alla beståndsdelarna av er resa förskottsbetalades av oss i samband med att ni slutförde er bokning, och normalt återbetalas inställda resor från leverantörerna snabbt – men som alla blivit varse är detta inte ett normalt läge, utan dess raka motsats.

De flesta hotell och flygbolag håller i denna extrema situation tillbaka återbetalningarna till resebolagen, däribland TripX, och eftersom dessa betalningar styr resebolagens möjligheten att ersätta kunderna, är det tyvärr mycket svårt att förutse när er återbetalning kan ske. Det vi kan förutse, är att det kommer att ta avsevärt mycket längre tid än normalt innan vi kan behandla ärenden gällande återbetalning för inställda/avbokade resor.

Vi beklagar detta och ber om överseende och förståelse.

Du har inte fått någon information om att resan är inställd – vad gäller?

Om det inte föreligger en situation enligt ”Din resa är inställd” ovan och vi kan leverera en bokad resa till en specifik destination, kommer resan att genomföras och vanliga avbokningsregler gäller.

Du har fått erbjudande direkt från flygbolaget att boka om resan

Om ni får erbjudande direkt av flygbolag eller hotell gällande att boka om flygresa eller hotellvistelse som är en del av en paketresa ni köpt av oss, var då medvetna om att ombokning på egen hand resulterar i att köpeavtalet med oss bryts.

Om ni accepterar sådant erbjudande, eller erbjudande att konvertera hela eller del av paketresa (t.ex. flygresa eller hotellvistelse) köpt av oss, till poäng, presentkort eller annat värdebevis med annan leverantör än oss, då är ni inte är berättigade återbetalning i någon form av den resa ni köpt av oss.

Vilka avbokningsregler gäller?

Resor med avbeställningsskydd

Normala avbokningsvillkor. Akut sjukdom som skall verifieras med läkarintyg. Dock så finns det ingen tidsgräns för uppvisande av läkarintyget. Återbetalning sker efter att regelrätt läkarintyg inkommit till TripX.

Vad täcker din försäkring?

Vi rekommenderar alla resenärer att undersöka det reseskydd som ingår i er hemförsäkring. Vänd er till ert försäkringsbolag för specifik information.Allmän information finner ni här:

https://www.konsumenternas.se/forsakring/resa/om-reseforsakringar

Om ni köpt till ERVs reseförsäkring när ni bokade er resa, finner ni information om vad som ingår här:

https://www.tripx.se/reseforsakringar

https://www.erv.se/globalassets/gemensamt/sweden/villkor-m.m/reseforsakring-basplus/villkor/villkor_plus.pdf/

Du har påbörjat din resa och behöver assistans

Om du redan påbörjat din resa och befinner dig på en påverkad destination, rekommenderar vi dig att hålla dig informerad genom UD / Sweden Abroad’s sida (https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare), lokala myndigheter och ditt flygbolag.

Aktuell situation – vilka länder är påverkade?

Gällande restriktioner som är införda i olika länder med orsak av covid-19 pandemin:

Världen börjar stegvis öppna upp, och för att säkerställa att informationen är aktuell, officiell och korrekt har vi valt att använda oss av tjänsten OPEN UP FOR BUSINESS från Safeture.

Klicka på länken, och därefter på cirkeln vid landet du är intresserad av, för att få den senaste uppdateringen gällande din destination: https://openupforbusiness.com/